Hij kreeg per ongeluk het salaris van 34 collega’s gestort en weigert nu het geld terug te geven

Een man in Rusland werd door zijn werkgevers voor de rechter gedaagd nadat hij weigerde meer dan 7 miljoen roebel terug te geven die door een computerfout op zijn rekening waren gestort.

Een fabrieksarbeider in Khanty-Mansiysk, Rusland, wordt door zijn bedrijf aangeklaagd omdat hij weigert meer dan 7 miljoen roebel (87.000 dollar) terug te betalen die hem per ongeluk zijn overgemaakt als gevolg van een softwarefout.

Toen hij een melding van zijn bankapp ontving, kon Vladimir Rychagov zijn ogen niet geloven. Naast de 46.954 roebel (581 dollar) die hij wist dat hij als vakantiegeld zou krijgen, had hij ook een megabonus van 7.112.254 roebel (87.000 dollar) ontvangen, meldt Odditycentral.

Onder zijn collega’s deden geruchten de ronde dat de fabriek hen na een succesvol jaar een royale extra uitkering zou geven, maar hij had nooit zoiets verwacht. Zijn vreugde over het feit dat hij miljonair was geworden, was echter van korte duur, want al snel kreeg hij telefoontjes van de boekhoudafdeling met de mededeling dat de 7 miljoen roebel per ongeluk was overgemaakt en dat hij het geld moest terugstorten. Na wat onderzoek op internet besloot Vladimir dat hij het daar niet mee eens was.

“Na wat onderzoek op internet ontdekte ik dat als het om een technische fout ging, het aan mij was om het terug te betalen, maar als het om een factureringsfout ging, ik verplicht was om het terug te betalen”, verklaarde Rychagov aan Canal 5. “Later kwam ik erachter dat het om een technische fout ging en besloot ik dat ik het recht had om het geld te houden”.

De rechter bekijkt de documenten over de onterechte uitbetaling van geld

Volgens de gerechtelijke documenten die door de werkgever van de man zijn ingediend, was het geld bestemd voor de betaling van de salarissen van 34 werknemers van een heel ander filiaal, aldus Odditycentral.

Door een computerfout werd het echter per ongeluk overgemaakt naar Rychagov, die gedwongen was het terug te betalen. In zijn verdediging voerde de werknemer echter aan dat het geld was ontvangen op naam van het bedrijf, niet van een specifieke vestiging, en dat het op de betalingsopdracht als “salaris” stond vermeld, waardoor hij er recht op had.

Vladimir Rygachov beweert dat de verzoeken van zijn bedrijf om het geld terug te geven al snel uitmondden in bedreigingen, waarop hij zijn nieuwe fortuin gewoon gebruikte om een nieuwe auto te kopen en met zijn gezin naar een andere stad te verhuizen. Terwijl ze onderweg waren naar hun nieuwe huis, spande de fabriek een rechtszaak aan tegen Rygachov en werden zijn bankrekeningen bevroren, aldus Odditycentral.

“Er werd een klacht tegen mij ingediend, waarin werd beweerd dat ik samenspande met een accountant en dat ik een of andere vorm van economische fraude had gepleegd”, herinnert Rychagov zich, eraan toevoegend dat de beschuldigingen al snel werden afgewezen wegens gebrek aan bewijs.

Juridische strijd

De werkgever gaf de 7 miljoen roebel niet op en er volgde een langdurige juridische strijd. De rechtbanken in eerste aanleg en in hoger beroep oordeelden in het voordeel van de werkgever en wezen erop dat er aan het einde van de referentieperiode geen betalingen aan de werknemer verschuldigd waren en dat de betaling van 7 miljoen roebel niet als loon werd beschouwd. Rygachov was dus verplicht om de 7 miljoen roebel terug te betalen. De arbeider ging in cassatie, maar het oorspronkelijke vonnis bleef gehandhaafd.

Maar het geschil over de 7 miljoen roebel is nog niet voorbij. Vladimir Rygachov ging in beroep tegen de uitspraak bij het Hooggerechtshof, waar het beroep werd toegewezen. Hij blijft van mening dat hij recht heeft op het geld dat hem is overgemaakt en is niet van plan het terug te betalen, meldt Odditycentral.

“Ik ontving een storting van 45.000 roebel op mijn bankrekening voor de vakantietoeslag van januari en nog eens 7.112.000 roebel voor het salaris van december”, verklaarde Rygachov. “Ik had mijn salaris voor december al ontvangen en bovendien gingen er geruchten dat er een royale extra uitkering zou komen, wat erop wees dat de faciliteiten goed hadden afgesloten.”

De rechter doet uitspraak over een onterechte uitkering van geld

De Russische media probeerden contact op te nemen met de werkgever van de man om zijn standpunt te horen, maar de waarnemend algemeen directeur van het bedrijf, Roman Tudachkov, was erg terughoudend in zijn verklaring en beperkte zich tot te zeggen dat het bedrijf alle wettelijke middelen zou gebruiken om de kwestie op te lossen, aldus Odditycentral.

“We geven geen commentaar”, zei Tudachkov. “Er was geen extra betaling; het was een foutieve overschrijving. We hebben een gerechtelijk bevel; we handelen binnen het wettelijke kader via onze juridische afdeling. Uw interpretatie is vreemd, maar ik herhaal, we zullen dit via juridische weg oplossen.”