Een op de drie Belgen geeft nu de voorkeur aan de smartphone om zijn aankopen te betalen, en een op de twee jongeren laat betaalkaarten volledig links liggen ten gunste van digitaal betalen.
De portefeuilles van de Belgen raken leeg van hun fysieke kaarten. Uit een onderzoek van Edenred België onder 2.300 personen blijkt dat de helft van de Belgen nog maar vijf kaarten of minder heeft, alle soorten samen: bankkaarten, klantenkaarten, identiteitskaarten of tankkaarten. Amper één op de tien heeft er nog meer dan tien. De oorzaak: de snelle opkomst van mobiel betalen.
Tegenwoordig betalen drie op de tien Belgen liever met hun smartphone dan met een kaart. Deze trend is nog duidelijker bij 18- tot 34-jarigen, waarvan één op de twee kiest voor digitaal betalen. En naast transacties worden de kaarten zelf ook steeds vaker opgeslagen in de telefoon.

“We zien een echte gedragsverandering”, merkt Patrick Langlois, Managing Director bij Edenred Belux, op. “Belgen hebben nog steeds een paar kaarten bij zich, maar steeds minder. Alles wat naar de smartphone kan worden overgezet, vindt daar natuurlijk zijn plaats, van maaltijdcheques tot klantenkaarten.”
Tot de meest gedigitaliseerde kaarten behoren klantenkaarten (64%), bankkaarten (59%) en maaltijdcheques (40%). Jongeren geven vooral de voorkeur aan apps om hun betaalmiddelen, tickets voor evenementen en maaltijdcheques op te slaan.
Het belangrijkste argument voor mobiel betalen is het gemak. De smartphone is altijd binnen handbereik en met een simpele handeling kan een aankoop worden betaald. Belgen noemen ook de snelheid en het feit dat ze niet meer bang hoeven te zijn hun kaart te vergeten als belangrijke voordelen. Het argument “altijd bij de hand” is vooral belangrijk voor mannen.
De waargenomen veiligheid is ook een belangrijke factor, vooral bij jongeren, die vinden dat hun telefoon beter beveiligd is dan hun portemonnee. Het resultaat: de helft van de mensen onder de 34 jaar geeft de voorkeur aan de smartphone om te betalen, tegenover een kwart van de 50-plussers.
Mobiel betalen gaat verder dan winkels
Het gebruik van de smartphone om te betalen gaat veel verder dan aankopen in winkels. Meer dan de helft van de Belgen (53 %) gebruikt hem om online aankopen te betalen, zoals kleding of abonnementen op streamingdiensten. Daarna volgen geldtransfers tussen familieleden en vrienden: bijna één op de twee Belgen (49 %) gebruikt zijn telefoon om geld terug te betalen of te sturen naar vrienden of familieleden.
Betalingen in restaurants en cafés (33 %) of in supermarkten (32 %) vervolledigen deze top 3. Bij jongeren zijn apps een reflex geworden om een rekening te delen of een maaltijd terug te betalen.

Ondanks deze opmars zegt 35 % van de Belgen nog steeds zelden of nooit hun telefoon te gebruiken om te betalen – een percentage dat vooral hoog is bij 55-plussers. Mobiel betalen vervangt dus niet volledig andere betaalmethoden, maar vormt daar een aanvulling op.