De spoorverbinding onder de oceaan belooft een van de transportproblemen van de wereld op te lossen door twee schiereilanden met elkaar te verbinden.
China is bezig met een enorm project dat een revolutie in de transportwereld belooft teweeg te brengen. Er zal een onderzeese treintunnel worden gebouwd door de Bohai Straat om de schiereilanden Liaodong en Shandong met elkaar te verbinden. De onderzeese doorgang zal zorgen voor een spoornetwerk van meer dan 120 kilometer om de reis in slechts 40 minuten te maken.
Het project maakt deel uit van de nationale strategie van de Aziatische reus om zijn verbindingsnetwerken te moderniseren en de handel tussen landen te versterken.
De onderwatertrein die vervoer voorgoed zal veranderen
De Bohai Strait Tunnel wordt een spoornetwerk dat het noordoosten en oosten van China, een regio met veel economische activiteit, met elkaar verbindt. Een van de grootste problemen in het gebied is dat reizen tussen de steden Dalian en Yantai over land meer dan zes uur kan duren omdat je langs de zee moet reizen.

Route van de Bohai Strait Tunnel, die het mogelijk zal maken om onder de zee door te gaan om te voorkomen dat je om het schiereiland heen moet.
Het project zal het transport van goederen versnellen door de reis in slechts 40 minuten te maken. Het zal de economische integratie van twee strategische gebieden voor maritieme handel versterken.
Zo ziet de onderwatertunnel eruit die China wil bouwen
Het spoorwegproject zal 123 kilometer lang zijn en meer dan 220 miljard yuan kosten, wat gelijk staat aan ongeveer 36 miljard Amerikaanse dollar. Het ontwerp omvat drie secties: twee parallelle tunnels voor hogesnelheidstreinen en een derde centrale leiding voor onderhoud en veiligheid.

De treinen zullen een maximumsnelheid van 250 kilometer per uur kunnen halen en zullen hogesnelheidslijnen in het noorden en oosten van China rechtstreeks met elkaar verbinden.
De bouw van de Bohai Strait Tunnel Project vormt een grote uitdaging, omdat er onder de zee geboord moet worden en door gebieden met sterke seismische activiteit moet worden gegaan. Ingenieurs zullen ook ventilatie-, waterdichtings- en noodevacuatiesystemen moeten implementeren om de veiligheid te garanderen.
De Chinese autoriteiten beschouwen het project als een strategische investering. Als het eenmaal operationeel is, zal het naar verwachting jaarlijkse inkomsten genereren van ongeveer 20 miljard yuan.
Wanneer wordt de tunnel onder de zee ingehuldigd?
Het project bevindt zich momenteel in de plannings- en haalbaarheidsstudiefase. De Chinese overheid stimuleert de ontwikkeling ervan en de werkzaamheden zullen naar verwachting 10 tot 15 jaar in beslag nemen.