Experts geven tips om jezelf in te dekken voor het geval je koffers niet worden gevonden. Van het bewaren van tickets tot het afsluiten van een extra verzekering… Het belangrijkste is echter om snel te handelen
Zon, strand, zomer, of gewoon een uitstapje met het vliegtuig klinkt als het perfecte plan voor de komende maanden. Een fijne vakantie kan echter verpest worden als uw bagage tijdelijk zoekraakt op de luchthaven of niet op de plaats van bestemming aankomt. Wat kunt u in dergelijke gevallen doen? Welke rechten heeft u als gebruiker? Hoe kunt u een deel van uw geld terugkrijgen? Deskundigen bevelen verschillende opties aan om u in te dekken in geval van bagageverlies.
De Sociedad Internacional de Telecomunicaciones Aeronáuticas (SITA) schat dat er in 2022 wereldwijd 26 miljoen stuks bagage zoek zijn geraakt, volgens de laatste bijgewerkte cijfers. Hoewel 80% van deze koffers uiteindelijk op de plaats van bestemming is aangekomen, is dit het hoogste aantal sinds 2012. De organisatie maakt zich zorgen omdat er in 2019, vóór de pandemie, meer passagiers waren en minder incidenten. Dat wil zeggen dat er steeds meer problemen zijn met bagage.
Bevindt u zich in deze situatie? Het eerste waar u rekening mee moet houden, is de verstreken tijd. Als er 21 dagen zijn verstreken sinds uw landing en u nog steeds niets van uw koffer hebt gehoord, kunt u deze als verloren beschouwen. Als uw bagage vóór die deadline wordt bezorgd, wordt dit echter gewoon als een vertraging beschouwd. Wanneer uw bezittingen worden gevonden, worden ze meestal rechtstreeks naar het hotel waar u verblijft of naar uw woonadres gestuurd als het probleem zich tijdens de terugvlucht heeft voorgedaan.
Of het nu gaat om verlies of vertraging, het is raadzaam om een eerste klacht in te dienen zodra u merkt dat uw bagage niet op de bagageband verschijnt en, na het verstrijken van de genoemde 21 dagen, nog een klacht in te dienen wegens verlies. Voordat u de luchthaven verlaat, moet u daarom het Bagage Irregularity Report (PIR) invullen bij de balie van de luchtvaartmaatschappij waarmee u heeft gevlogen, en altijd een kopie daarvan bewaren.
Volgens Reclamador.es is het belangrijk om de klacht over de verdwijning binnen de eerste zeven dagen in te dienen, zodat deze geldig is. “Hoe eerder u de luchtvaartmaatschappij op de hoogte stelt van het probleem, hoe eerder het zoek- of schadeloosstellingsproces van start gaat”.
Vervolgens moet u, zowel als de koffer vertraging heeft als wanneer deze uiteindelijk niet terugkomt, de betreffende klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij, samen met de instapkaart en de tickets van de koffers, zodat onze compensatie kan worden afgehandeld. Als de maatschappij niet reageert, herinnert de advocaat van Ponter, Abel Rodríguez Romero, eraan dat “we onze rechten kunnen uitoefenen bij de bevoegde rechtbanken door een rechtszaak aan te spannen”.

Kleding en basisbenodigdheden kopen
Zelfs voordat de koffers als verloren worden beschouwd, en zodra de situatie bij de luchtvaartmaatschappij is gemeld, kan de gebruiker geld uitgeven aan kleding of producten van eerste noodzaak en vervolgens een terugbetaling aanvragen. Dit kan worden geïnd zodra de wachttijd van 21 dagen is verstreken, ongeacht of de koffer al dan niet is teruggevonden.
Het gaat om de Kit pernocta (overnachtingspakket) die moet worden aangevraagd bij de luchtvaartmaatschappij waarmee de reis is gemaakt. Dit kan op twee manieren: de luchtvaartmaatschappij levert een pakket met essentiële toiletartikelen, of soms ook bonnen zodat de gebruiker zelf alles kan kopen. Het is echter niet zo dat je gewoon aankomt en geld uitgeeft.
“Er worden uitgavenlimieten per passagier vastgesteld, die vervolgens worden terugbetaald. Ook moeten we alle aankoopbonnen bewaren om het bedrag later te kunnen terugvorderen”, concludeert Rodríguez Romero. In dit geval zullen, zoals de advocaat van Ponter aangeeft, de bedragen die de luchtvaartmaatschappij terugbetaalt voor de aankoop van basisbenodigdheden, alleen die bedragen zijn die als redelijke uitgaven kunnen worden beschouwd, afhankelijk van de situatie van elke passagier.
Maar deskundigen raden ook aan om rekening te houden met andere factoren. Als de bagage bijvoorbeeld waardevolle voorwerpen, essentiële medicijnen voor de gebruiker of iets dergelijks bevat, eist de luchtvaartmaatschappij dat er een verklaring van bijzondere waarde wordt ingediend – wat extra kosten met zich meebrengt – zodat in geval van verlies “de schadevergoeding het totale bedrag van de bagage dekt”.
Schadevergoedingen
Als de koffers worden teruggevonden, wordt dit alleen beschouwd als een vertraging van de bagage en hoeft de maatschappij alleen de bonnetjes voor kleding en basisbenodigdheden te vergoeden. Als de wachttijd van 21 dagen echter is verstreken en de koffer definitief zoek is geraakt, bestaat er een schadevergoeding voor verlies van bagage tot een waarde van 1.500 euro per passagier. Anders
In mei van dit jaar werd Air France veroordeeld tot het betalen van dit maximale bedrag aan een klant voor het kwijtraken van zijn koffer. De passagier diende een claim in en terwijl er naar de bagage werd gezocht, betaalde de luchtvaartmaatschappij hem 600 euro. Toen de 21 dagen echter waren verstreken, diende de klant een claim in voor verlies. De rechtbank van Getxo behandelde deze claim en veroordeelde de maatschappij op grond van het Verdrag van Montreal tot betaling van de resterende 900 euro om het maximum te bereiken.
Maar dat is niet altijd het geval. In oktober vorig jaar oordeelde het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) dat het definitieve verlies van bagage niet betekent dat de betrokken persoon recht heeft op die maximale vergoeding. Het conflict ontstond tijdens een vlucht van Vueling, waarbij de maatschappij erkende dat zij de koffer van de klant was kwijtgeraakt. Zij vergoedde hem echter slechts 250 euro, omdat hij niet het nodige bewijs had geleverd en de rechter de maatschappij in het gelijk stelde.

Beschadigde bagage
Het kan ook voorkomen dat de bagage beschadigd raakt in de periode tussen het inchecken door de passagier en het terugkrijgen van de bagage. Of er nu wel of geen vertraging is opgetreden, de reiziger heeft recht op compensatie. In dit geval zijn er luchtvaartmaatschappijen die een vergoeding betalen ter dekking van de waarde van de koffer, terwijl andere direct een nieuwe koffer aanbieden. Als blijkt dat er iets in de koffer kapot is gegaan, wordt dat ook vergoed, maar gezien de moeilijkheid om aan te tonen dat het zich in de bagage bevond, is de vergoeding meestal lager dan de werkelijke waarde.