“Dat is een heel slecht idee”: waarom is het beter om je boodschappen niet met een bankkaart te betalen?

Een gewoonte die niet zonder gevolgen is voor je uitgaven.

Het is een handeling die voor veel consumenten volkomen normaal is geworden. Bij het afrekenen in de supermarkt halen velen hun bankkaart tevoorschijn om te betalen. Maar wat als dit onschuldige ritueel niet zonder gevolgen is? Dit gedrag heeft namelijk een onverwacht effect dat al in verschillende studies is vastgesteld. Uitleg.

Het lijkt er namelijk op dat we door simpelweg met een bankkaart te betalen meer uitgeven dan wanneer we contant zouden betalen. In een studie die in 2024 in The Journal of Retailing werd gepubliceerd, hebben Australische onderzoekers 71 studies uit 17 landen met 11.000 deelnemers over dit onderwerp onder de loep genomen.

het beter om je boodschappen niet met een bankkaart te betalen

Een “zwak”, maar “significant” effect

Hieruit blijkt inderdaad dat er een “cashloos effect” bestaat dat verband houdt met gedematerialiseerde betalingen, die tot hogere uitgaven leiden dan contante transacties. Dit effect wordt door de auteurs als ‘zwak’ maar “significant” omschreven.

Hoe valt dit fenomeen te verklaren? Richard Whittle, econoom aan de Salford Business School, wordt geciteerd door L’Internaute, dat de BBC citeert, en benadrukt in dit verband: “Het gemak van betalen met een kaart kan ertoe leiden dat consumenten zonder nadenken geld uitgeven en dingen kopen die ze niet echt nodig hebben”.

Stuart Mills, docent economie aan de Universiteit van Leeds, sluit zich hierbij aan en voegt toe: “Contant geld geeft een onmiddellijk en zichtbaar rendement op wat je uitgeeft.” Het is juist dat pijnlijke moment van contant betalen dat sommige klanten ervan weerhoudt om tot actie over te gaan.

Contant geld geeft een onmiddellijk en zichtbaar rendement op wat je uitgeeft

Wetenschappers hopen nu dat hun conclusies bij iedereen bekend worden. Of het nu gaat om academici, consumenten, professionals of zelfs beleidsmakers, deze invloed van cashloos betalen op de uitgaven zou iedereen aan het denken moeten zetten.

Heb jij dit verschil al opgemerkt aan de kassa van de supermarkt? Deel gerust je mening en opmerkingen in de comments.

Wat je moet onthouden:

  • Volgens een meta-analyse van 71 studies door Australische onderzoekers geven consumenten meer uit als ze met een bankkaart betalen dan met contant geld.
  • Dit “cashloze effect” wordt verklaard door het gemak van digitaal betalen, dat aanzet tot impulsieve aankopen, in tegenstelling tot contant betalen, waarbij de uitgave onmiddellijk en zichtbaar is.
  • Wetenschappers zijn van mening dat deze conclusies interessant zouden moeten zijn voor academici, consumenten, professionals en beleidsmakers om meer bewustzijn te creëren over de impact van cashloos betalen.