Jeff Bezos zegt dat er één type werknemer is dat nooit vervangen kan worden door AI: uitvinders.

AI heeft de manier waarop we werken veranderd, maar Bezos heeft zich iets herinnerd dat hij van zijn grootvader heeft geleerd: verbeeldingskracht en het vermogen om dingen uit te vinden zijn nog steeds menselijk en kunnen op geen enkele school worden gestudeerd.

Nu wervingsprocessen verzadigd(of ronduit gebroken) zijn en AI de vaardigheden waar bedrijven om vragen conditioneert, is er één vaardigheid die Jeff Bezos onvervangbaar acht: het vermogen om uit te vinden.

De miljardair waardeert deze vaardigheid boven traditionele kennis of ervaring. Bezos gelooft dat inventiviteit van vitaal belang is voor het behoud van creativiteit en innovatie in het moderne bedrijfsleven en beweert dat hij het zelf heeft toegepast om Amazon en Blue Origin te brengen waar ze nu zijn.

Lessen van zijn grootvader. In een interview tijdens de Italiaanse Tech Week 2025-conferentie in Turijn merkte de miljardair op dat zijn grootvader in staat was om elk probleem op zijn ranch in Texas zelf op te lossen, zonder hulp van buitenaf. “Hij kocht een bulldozer voor ongeveer 5.000 dollar omdat hij helemaal kapot was. We zijn een hele zomer bezig geweest om hem te repareren. Om de transmissie eruit te krijgen, moesten we onze eigen kraan bouwen. Hij had dus een ongelooflijk aanpassingsvermogen. Hij geloofde dat hij elk probleem kon oplossen. En ik hield hem in de gaten,” zei Bezos tijdens zijn interview.

“Hij deed veterinair werk met vee. Hij maakte de naalden zelf. Hij nam een klein stukje ijzerdraad en verhitte dat met een brander, sloeg het plat, slijpte het en maakte er een klein gaatje in. Sommige koeien overleefden het zelfs,” zei hij spottend. Dat vermogen om zich aan te passen en praktische oplossingen te creëren leerde hem de waarde van inventiviteit in het omgaan met moeilijkheden, een les die Bezos ook heeft toegepast in zijn leven en bij het runnen van Amazon.

De “uitvinder” van Amazon. Bezos zelf definieert zichzelf als een uitvinder en beweert dat “het zijn fundamentele natuur is. Zet me voor een whiteboard en ik kan binnen een half uur honderd ideeën genereren”. De Amazon-oprichter zoekt deze creatieve vaardigheden in zijn teamleden.

De uitvinder”van Amazon

In een interview in 2012 bij de Utah Technology Council gaf Bezos aan dat “wanneer ik kandidaten interview, ik ze vraag om me een voorbeeld te geven van iets dat ze hebben uitgevonden”, waarbij de miljardair duidelijk niet doelde op een patent, maar op een proces, een idee of een oplossing voor een probleem dat bestond en waarvoor hij een oplossing bedacht. “Je moet mensen selecteren die graag uitvinden, innovatief denken,” zei de miljonair.

Innovatie als tegengif tegen angst. Een van de zes angsten die de carrière van Jeff Bezos hebben bepaald, is de angst voor garages. Niet in de letterlijke betekenis van de plaats, maar in de symbolische betekenis van de innovatie die ze hebben verworven: HP is geboren in een garage, net als Apple. “Ik ben banger voor twee kinderen in een garage dan voor de concurrenten die ik al ken,” zei Bezos in een interview.

Vindingrijkheid is een hefboom voor innovatie en experimenteren, wat een van de pijlers is geweest van de bedrijfscultuur die Amazon heeft gebracht waar het nu is. “Iemand die naar Amazon komt en niet graag pioniert, niet graag verkent, niet graag doodlopende wegen inslaat die vaak doodlopend blijken te zijn, zal snel weg zijn,” zei Bezos in zijn interview. In zijn sollicitatiegesprekken vraagt Bezos: “Hoe kunnen we A en B doen? Welke uitvinding hebben we nodig om die twee dingen samen te brengen?” Met andere woorden, hij waardeert kandidaten die opties niet zwart-wit zien, maar op zoek gaan naar nieuwe manieren om processen te combineren en te verbeteren om te innoveren.

AI heeft alles versneld. Steeds meer CEO’s en senior managers van grote techbedrijven zijn het erover eens dat het vaardigheden en attitudes zijn, en niet kennis, die kandidaten zullen onderscheiden in het tijdperk van AI.

AI heeft alles versneld

De huidige CEO van Amazon, Andy Jassy, wees erop dat kennis in de loop der tijd kan worden verworven, maar wat bedrijven in dit tijdperk van constante innovatie nodig hebben, zijn mensen die zich aan elke omstandigheid kunnen aanpassen en ervan kunnen leren “Het grootste verschil tussen de mensen met wie ik begon in het begin van mijn carrière en wat ze nu doen, heeft te maken met hoe goed ze waren in leren”. Volgens Jassy moeten de houding en het talent om te innoveren standaard aanwezig zijn.