Met de opkomst van online winkelen komen leveringsproblemen tegenwoordig vaak voor. Producten die niet overeenkomen met de bestelling en duidelijk voor iemand anders bestemd zijn, pakketten die niet voor u bestemd zijn maar per ongeluk bij u thuis worden afgeleverd, enz.
Wat moet u in het laatste geval doen? De wet verplicht u niet om een verkeerde levering terug te sturen, omdat u niet verantwoordelijk bent voor deze fout van de vervoerder of de verzender, die bijvoorbeeld het verkeerde adres op de leveringsbon heeft vermeld. Om latere geschillen te voorkomen, is het echter raadzaam om vooraf bepaalde stappen te ondernemen.
Ik mag een pakket dat per ongeluk bij mij is afgeleverd houden, maar bij voorkeur na bepaalde stappen te hebben ondernomen
Voor de zekerheid en in geval van een later geschil is het raadzaam om een pakket dat u hebt ontvangen en dat niet voor u bestemd is, niet onmiddellijk te openen.
Het eerste wat u moet doen, is foto’s maken van het pakket zoals het bij u is afgeleverd, met de verpakking nog intact, en in het bijzonder van het verzendetiket met de gegevens van de verzender en de echte ontvanger.
Dit dient om indien nodig te bewijzen dat u niet opzettelijk hebt geprobeerd het pakket en de inhoud ervan te behouden, maar dat u zich juist vragen hebt gesteld over deze verkeerde levering, ook al bent u wettelijk niet verplicht het pakket terug te sturen.
U moet ook weten dat de wet u in deze situatie beschermt als de afzender u om betaling vraagt voor dit pakket dat oorspronkelijk niet voor u bestemd was. Het is namelijk verboden om u te vragen een bedrag te betalen als u de betreffende goederen niet zelf hebt besteld.
Evenzo heeft de verzender niet het recht om u te verplichten het pakket dat u per ongeluk is geleverd terug te sturen, tenzij hij onweerlegbaar bewijs van deze verkeerde levering kan leveren, noch om u te verplichten het pakket tegen betaling te behouden.
Maar voordat u besluit het pakket te houden, is het raadzaam om eerst enkele stappen te ondernemen om het aan de juiste ontvanger te retourneren door rechtstreeks contact met hem op te nemen, indien de contactgegevens op het pakket dat toelaten, en om uw pogingen om contact op te nemen te documenteren.
Anders is het over het algemeen eenvoudiger om contact op te nemen met de afzender, vooral omdat het vaak om een professional gaat, en zonder al te lang te wachten, meestal niet langer dan 14 dagen, een termijn die wettelijk overeenkomt met het herroepingsrecht van consumenten.
De verzender is volgens de wet namelijk verantwoordelijk voor deze leveringsfout, omdat hij de vervoerder kiest en dus een contractuele relatie met deze laatste heeft, die hem de goede uitvoering van de overeengekomen dienst garandeert.
De verzender kan er dan voor kiezen om het pakket op te halen, uiteraard op eigen kosten. Als hij u vraagt om het pakket terug te sturen, zijn de kosten in dit geval normaal gesproken voor uw rekening, maar gezien de foutieve levering kunt u met hem onderhandelen over het dragen van deze retourkosten.

Als u echter contact hebt opgenomen met de verkoper om hem op de hoogte te brengen van de foutieve levering en hij reageert niet, dan kunt u het pakket dat niet voor u bestemd was gewoon houden zonder bang te hoeven zijn voor represailles van zijn kant.
U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met het bezorgbedrijf in plaats van met de verzender, omdat het bezorgbedrijf vanwege zijn fout in de verzending wettelijk verantwoordelijk is voor de goede uitvoering van zijn contract ten opzichte van de verzender.
Het geval waarin het pakket dat u ontvangt niet de juiste goederen bevat
Het per ongeluk ontvangen van een pakket kan ook betekenen dat u andere goederen ontvangt dan u oorspronkelijk had besteld en dat het pakket duidelijk voor iemand anders bestemd was.
Dit is natuurlijk erg teleurstellend, maar kan ook problematisch zijn, vooral wanneer het ongevraagde product dat u per ongeluk ontvangt veel minder waard is dan wat u aan de verkoper hebt betaald.
In dat geval kunt u het pakket beter niet houden, maar deze fout, die u schade berokkent, melden en zelfs meteen op de leveringsbon van de vervoerder vermelden.
We herinneren u eraan dat het sterk aan te raden is om de ontvangen goederen in aanwezigheid van de bezorger te controleren, want “elk risico van verlies of beschadiging van de goederen wordt overgedragen van de verkoper naar de consument op het moment dat deze laatste de goederen fysiek in bezit neemt”, zoals aangegeven door de Directoraat-generaal Concurrentie, Consumentenzaken en Fraudebestrijding.
Zelfs als de ontvanger bij ontvangst van het pakket geen voorbehoud maakt, blijft de verzender echter gedurende twee jaar na levering aansprakelijk voor de wettelijke conformiteitsgarantie van de goederen die hij aan de consument heeft geleverd.
Bewaar in dat geval het pakket dat niet overeenkomt met uw bestelling en dat u dus per ongeluk hebt ontvangen, niet en onderneem zo snel mogelijk de volgende stappen:
- bevestig binnen drie dagen na ontvangst van uw pakket per aangetekende brief aan de bezorger dat het pakket niet conform is, of binnen tien dagen als u uw pakket niet bij levering hebt kunnen controleren;
- neem snel schriftelijk contact op met de verkoper om hem te vragen het pakket op te halen en uw oorspronkelijke bestelling opnieuw te verzenden. Als u zelf zorgt voor de terugzending van uw pakket, moet de verkoper de retourkosten voor zijn rekening nemen.
Als u een probleem heeft met een verkoper en u wilt een minnelijke schikking bereiken met betrekking tot een verkeerd geleverde bestelling, kunt u contact opnemen met het Europees Consumentencentrum.

Let op, een per ongeluk ontvangen pakket kan een oplichterij blijken te zijn
Oplichters zitten nooit om ideeën verlegen… Als u thuis een pakket ontvangt dat niet voor u bestemd is, d.w.z. goederen die u nooit hebt besteld, kan het inderdaad om oplichterij gaan.
Wees in dit geval dus op uw hoede, want deze zogenaamd verkeerde zending heeft maar één doel voor degenen die erachter zitten: uw bankgegevens achterhalen en zo geld van u stelen.
In de praktijk nemen de oplichters, nadat u een pakket hebt ontvangen dat duidelijk niet voor u bestemd is, per e-mail of telefoon contact met u op en doen zich voor als de verzender die zich van zijn foutieve levering bewust is geworden.
Vervolgens zal uw gesprekspartner, onder het voorwendsel dat u het per ongeluk bij u thuis bezorgde pakket moet terugsturen en dat hij garanties nodig heeft om er zeker van te zijn dat u dat ook daadwerkelijk doet, uw bankgegevens proberen te achterhalen om u te bestelen.