De nieuwe magneetzweeftrein kan historische snelheden bereiken die nog nooit eerder zijn vertoond en zal een voor en na markeren in de geschiedenis van het transport.
De snelste trein in Europa: hij zal Madrid met Lissabon verbinden in drie uur. Wanneer wordt hij in gebruik genomen?
China is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe trein die de manier waarop we reizen voorgoed zou kunnen veranderen, omdat hij snelheden tot 1000 kilometer per uur zal halen met behulp van een magnetisch levitatiesysteem. Er wordt verwacht dat de T-Flight wagons sneller zullen gaan dan een commercieel vliegtuig, dat gemiddeld tussen 800 en 950 km/u haalt in volle vlucht.
De nieuwe technologische ontwikkeling zou een nog snellere manier van transport kunnen worden dan de Japanse shinkansen kogeltrein.
Hoe ziet de T-Flight, China’s nieuwe 1000 km/u trein eruit?
China heeft de tests voor een nieuwe ultrasnelle magneettrein in de provincie Shanxi afgerond. Hij werkt met een UHS laag-vacuüm buis magnetisch levitatie systeem, een technologie ontwikkeld door de China Aerospace Science and Industry Corporation. De demonstratietest voor het grootschalige project is naar verluidt afgerond.

De pilot werd ontwikkeld met een supergeleidend magnetisch levitatievoertuig in een 2 kilometer lange pijpleiding met een laag-vacuüm omgeving. De resultaten toonden aan dat stabiele navigatie en veilig stoppen werden bereikt.
Het experiment toonde ook aan dat de grootschalige vacuümomgeving met lange afstanden goed werkte, wat een belangrijke stap is voor de toekomst van het project.
Hoe de trein 1.000 km/u kon bereiken
De ontwikkeling van de T-Fight is gebaseerd op een combinatie van magnetische levitatie en reizen in lage-druktunnels of gedeeltelijk vacuüm. Levitatie laat de trein boven het spoor “zweven” dankzij krachtige magneten op de rails en de wagons, waardoor fysiek contact volledig verdwijnt zodra de trein de 150 km/u overschrijdt.

Samen met het gebruik van een tunnel met verminderde atmosferische druk wordt de luchtweerstand verminderd, waardoor extreme snelheden kunnen worden bereikt met een efficiënt energieverbruik. In de eerste test werd een acceleratie tot 650 km/u bereikt in slechts zeven seconden en werd een experimenteel traject van 2 km afgelegd.
Het uiteindelijke doel is om routinematig rond de 800 km/u te kunnen rijden en, in ideale situaties, de grens van 1000 km/u te overschrijden. Een andere uitdaging voor het team is het garanderen van connectiviteit tijdens de ritten, dus installeerden ze parallelle kabels op de wanden van het vacuümbuisinterieur, die zouden zorgen voor een krachtige 5G-verbinding.