“Betaling succesvol gevalideerd”: pas op voor deze online zwendel

In oktober ontvingen veel Fransen een e-mail waarin stond dat een “betaling succesvol is gevalideerd” en dat er nog een overschrijving in behandeling was. Er wordt ook een noodnummer vermeld, maar bel dit nummer niet, want het gaat om oplichting. Uitleg.

Pas op voor de nieuwste poging tot phishing. Zoals HIER eind oktober werd gemeld, hebben verschillende luisteraars een nogal verontrustende e-mail ontvangen. Bovenaan de e-mail staat in rode, vetgedrukte letters dat “de betaling met succes is gevalideerd”, zonder verdere uitleg. De details volgen echter later. Volgens de auteurs van deze e-mail is er nog een “overschrijving van 2.200 euro in behandeling naar: Claudine de Menthon” en een “transactie geïnitieerd door uw creditcard XXXX van 1.478,50 euro”.

Brief van een zwendel

Hoewel deze informatie verontrustend is, proberen de oplichters (want het gaat hier wel degelijk om oplichting) hun slachtoffer te overtuigen door hun e-mail te ondertekenen met “Service de sécurité bancaire” (bankbeveiligingsdienst) van de Banque de France. Bovendien wordt een dossiernummer vermeld, evenals een datum van waarschuwing en het tijdstip van deze transactie. In de e-mail wordt ook in het rood benadrukt dat “de eerste afschrijving in verband met deze transactie binnen 24 uur na ontvangst van deze e-mail zal plaatsvinden”.

Een valse adviseur aan de telefoon

Ten slotte zetten de oplichters alles op alles door hun ontvangers uit te leggen dat als zij niet de oorspronkelijke betaler zijn, zij “onmiddellijk” een noodnummer kunnen bellen. Dat is natuurlijk waar de zwendel om de hoek komt kijken, want wanneer iemand besluit dit nummer te bellen, krijgt hij een oplichter aan de lijn die beweert hem te willen helpen. In werkelijkheid wil deze oplichter, net als bij zwendel met valse bankadviseurs, maar één ding: uw bankgegevens bemachtigen.

Bel oplichters niet zwendel

Volgens ICI lijkt dit soort oplichting in zwang te zijn, aangezien er andere soortgelijke voorbeelden zijn gemeld, waarbij bijvoorbeeld de identiteit van Cdiscount of Transcash wordt misbruikt. In alle gevallen is het raadzaam om zo voorzichtig mogelijk te zijn wanneer u dit soort e-mails ontvangt. Op het eerste gezicht ziet het er al niet officieel uit.

Bovendien kunt u dit controleren aan de hand van enkele gegevens, zoals het e-mailadres van de afzender of de website(s) waarnaar wordt verwezen. Bel ook nooit naar een onbekend telefoonnummer, vooral niet als het begint met ‘+33 1 xxx’. Tot slot kunt u bij vermoeden van fraude of oplichting altijd aangifte doen op verschillende platforms, zoals THESEE of Pharos.