Hoe voorkom je schade aan je voorruit tijdens het rijden: vier basistips die je een bezoek aan de garage besparen.

Als we de komst van slecht weer toevoegen aan de slechte staat van veel van onze wegen en snelwegen, vermenigvuldigen de kansen op schade aan onze voorruiten.

Aangetast asfalt dat talloze kleine steentjes en losse stukjes wegdek achterlaat, takken en plantenresten die door de wind en de regen op de weg worden geblazen en in het algemeen een grotere hoeveelheid vuil dat de weg bereikt, zijn de perfecte ingrediënten voor een aantal van hen om tegen onze voorruit te botsen. Gelukkig zijn voorruiten sinds 1983 wettelijk gelaagd in alle nieuwe auto’s, volgens de Europese regelgeving, waardoor grote schade aan de inzittenden wordt voorkomen, zoals toen ze van gehard glas waren gemaakt en versplinterden.

schade aan je voorruit

Als je te dicht op een vrachtwagen of bestelbus rijdt, kun je zo schrikken.

De zomer en de winter, met hun extremere temperaturen, verhogen de verslechtering van het asfalt en stellen ook de weerstand van voorruiten op de proef met plotselinge temperatuurschommelingen. Om een botsing met een los element op de weg, dat wordt weggeslingerd door de wielen van andere voertuigen die om ons heen rijden, zo veel mogelijk te vermijden, is het belangrijk om een aantal tips in gedachten te houden die heel basaal zijn, maar die we vaak vergeten.

Vier basisregels om je voorruit te beschermen

Binnen de snelheidslimiet rijden verkleint de kans dat een botsing je voorruit vernielt. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de kracht van de botsing en hoe groter de schade.

Een veilige afstand bewaren tot de voorligger is de belangrijkste regel. De wielen van elk voertuig voor ons gooien alles wat los op de weg ligt als projectielen naar beneden en als we te dichtbij komen, wordt onze voorruit waarschijnlijk als eerste geraakt.

Een veilige afstand bewaren tot de voorligger is de belangrijkste regel

Als we voor een vrachtwagen rijden of een voertuig dat groter is dan een personenauto, moeten we de veiligheidsafstand nog verder vergroten. De wielen van een vrachtwagen zijn groter en hun vermogen om stenen of voorwerpen op de weg te “gooien” is nog groter.

Wanneer we op wegen rijden die in aanzienlijk slechte staat verkeren, moeten we nog voorzichtiger zijn. Dit betekent nog langzamer rijden en de afstand tussen jou en het voertuig voor je vergroten.

Als de schade is ontstaan in de zichtzone van de bestuurder of vlakbij de rand van de ruit, kan deze niet worden gerepareerd.

Als de botsing al heeft plaatsgevonden

Als de “inkeping” en de vertakkingen van de botsing kleiner zijn dan een stuiver, is het goed mogelijk dat deze kan worden gerepareerd met de harsen die in gespecialiseerde glascentra worden gebruikt. Het is belangrijk om zo snel mogelijk te gaan, zodat de inslag zich niet uitbreidt en de barsten in het glas niet groeien, want dan is het onmogelijk om het te repareren.