Nu de winter voor de deur staat, proberen alle automobilisten, behalve degenen die hun ‘stalen ros’ tot het voorjaar ‘in de schuur zetten’, hun auto zo goed mogelijk voor te bereiden op het moeilijke seizoen. Allereerst worden natuurlijk de banden vervangen, wordt er antivriesvloeistof in de ruitensproeier gedaan, wordt de olie ververst… Maar al deze procedures zijn al lang geleden grondig uitgewerkt en er zijn geen vragen over. Maar wat te doen met ruitenwissers die, ondanks de juiste vloeistof, toch strepen en vlekken achterlaten op de ruiten bij vorst?

Het antwoord op deze vraag vond de auteur van het kanaal “Garagebaty”. Hij stelde een eenvoudige en goedkope manier voor om dit probleem op te lossen. Volgens de auteur ontstaat het probleem doordat er ijs vastvriest op de bevestigingsplaats en de wisser zijn flexibiliteit verliest. Om dit te verhelpen, adviseert de auteur om siliconenvet te gebruiken. Hiermee moeten alle bewegende delen van de wisser worden gesmeerd, namelijk daar waar de hefbomen aan het frame zijn bevestigd. Want juist op deze plek bevriest het ijs het meest. Maar daarbij is het erg belangrijk om niet te vergeten het rubber van de wisser zelf schoon te vegen, zodat er geen strepen op het glas ontstaan door het smeermiddel zelf.

Volgens de bedenker van deze methode werken de ruitenwissers daarna weer als nieuw. Bovendien houdt het effect van de hierboven beschreven procedure lang aan. Volgens de auteur van het kanaal kan men na het smeren, op basis van zijn ervaring, zonder hinderlijke storingen tot 150 kilometer over een besneeuwde weg rijden. Het ijs blijft weliswaar volledig bevroren, maar hindert de beweging van de ruitenwissers niet meer.